Ordinnlæringsstrategier i tysklærebøker

  • Johan Øye Lyngdal ungdomsskole
Keywords: Ordinnlæring, fremmedspråk, tysk, læringsstrategier, lærebøker

Abstract

Dette bidraget undersøker ordinnlæringsøvelser i to lærebøker i tysk som fremmedspråk på nivå 1 på videregående skole. Utgangspunktet for undersøkelsen er vektleggingen av kommunikasjon og språklæringsstrategier i Læreplan i fremmedspråk i LK06. Ordinnlæringsøvelsene blir kategorisert og analysert ut i fra hvilke læringsstrategier de representerer. Kategoriene som blir brukt er kognitive og metakognitive læringsstrategier med underkategorier. Bidraget konkluderer med at det er lite fokus på ordinnlæringsstrategier i lærebøkene som blir undersøkt. I oppgavene som eksplisitt handler om å lære nye ord blir eleven ofte bedt om å øve, repetere eller lære inn ordene før de skal tas i bruk i en skriftlig eller muntlig øvelse. Det blir imidlertid ikke presentert noen strategier for ordinnlæringen. Mangelen på oppgaver som representerer visualisering, assosiering og strukturering bekrefter dette inntrykket. En av lærebøkene inneholder en undersøkelse som skal hjelpe elevene å finne ut hvordan de liker å lære. Dette kunne ha vært fulgt opp i større grad når det gjelder ordinnlæring.

Denne teksten er en bearbeidet versjon av en undersøkelse som ble utført innenfor rammene av studiet PPU med fagdidaktikk i tysk ved Universitetet i Agder.

Published
2020-01-20
Section
Forum section