Hvordan fremmedspråk fremmer bærekraft i økonomiutdanningen
Spansk valgfag ved NN
Abstract
Nyere forskning identifiserer flere nødvendige læringsutbytter for bærekraft i økonomiutdanningen. Andre forskere har funnet en sammenheng mellom flerspråklighet og mangfold i økonomien. Vi så et behov for å utvikle et kurstilbud som bidrar til å nå læringsutbyttene innen bærekraft i økonomiutdanningen via fremmedspråk. Hypotesen er at fremmedspråkklasserommet er godt egnet nettopp til å innlemme bærekraftperspektivet som en organisk del av andre betraktninger, og at språklig mangfold er en forutsetning for mangfold ellers. Vi utformet undervisningsaktiviteter og evalueringer som skulle ivareta læringsutbyttene både for fremmedspråk, økonomi og bærekraft. Via en kvantitativ gjennomgang av datasett bestående av rapport fra en case-oppgave, en skriftlig oppgave, samt emneevalueringer, registrerte vi hvordan ulike undervisningsaktiviteter har bidratt til å nå læringsutbyttene innen bærekraft i høyere utdanning. Vi fant at læringsutbyttene for fremmedspråk og bærekraft i høyere utdanning drar fordel av sammenfallende pedagogiske strategier, som ble utprøvd under metoden Content and Language Integrated Learning, herunder kooperativ læring med vekt på problemløsing. Vi fant også at kompetanser som etisk bevissthet, kritisk tenkning, strategisk og fremtidsrettet tenkning, kulturkunnskap, interkulturell og generell kommunikasjon og kunnskap om eksisterende bærekraftutfordringer, blir fremhevet via fremmedspråkundervisningen.
Copyright (c) 2023 Margrete Dyvik Cardona
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.