Forbedring av skriveferdigheter og økt selvtillit gjennom grammatikkundervisning

  • May Olaug Horverak Møglestu Upper Secondary School

Abstract

Denne artikkelen oppsummerer et forskningsprosjekt på skriveferdigheter gjennomført i videregående skole våren 2010. Hovedmålet med dette forskningsprosjektet var å undersøke om grammatikkundervisning i norsk og engelsk kan forbedre elevers skriveferdigheter, og om dette igjen vil gi elevene økt selvtillit når det gjelder skriving. I forskningsprosjektet ble det brukt to testgrupper og to kontrollgrupper, og testgruppene ble utsatt for et undervisningseksperiment, hvor fokus var på ulike typer sammenbindinger. Resultatene fra prosjektet viser enkelte interessante funn, mellom annet en økt variasjon i forhold til bruk av sammenbindingselementer som uttrykker motsetningsforhold etter endt undervisningseksperiment. Et annet interessant funn var at denne effekten kunne en se både når elevene skrev på norsk, som er deres morsmål, og engelsk. Det er lite dokumentert forskning innen dette feltet i Norge, og erfaringene fra dette forskningsprosjektet vil kunne bidra til refleksjon rundt videre forskning på sammenhenger mellom skriveferdigheter og grammatikkundervisning.

Published
2012-08-22
Section
Main section