Forbedring av skriveferdigheter og økt selvtillit gjennom grammatikkundervisning
Abstract
Denne artikkelen oppsummerer et forskningsprosjekt på skriveferdigheter gjennomført i videregående skole våren 2010. Hovedmålet med dette forskningsprosjektet var å undersøke om grammatikkundervisning i norsk og engelsk kan forbedre elevers skriveferdigheter, og om dette igjen vil gi elevene økt selvtillit når det gjelder skriving. I forskningsprosjektet ble det brukt to testgrupper og to kontrollgrupper, og testgruppene ble utsatt for et undervisningseksperiment, hvor fokus var på ulike typer sammenbindinger. Resultatene fra prosjektet viser enkelte interessante funn, mellom annet en økt variasjon i forhold til bruk av sammenbindingselementer som uttrykker motsetningsforhold etter endt undervisningseksperiment. Et annet interessant funn var at denne effekten kunne en se både når elevene skrev på norsk, som er deres morsmål, og engelsk. Det er lite dokumentert forskning innen dette feltet i Norge, og erfaringene fra dette forskningsprosjektet vil kunne bidra til refleksjon rundt videre forskning på sammenhenger mellom skriveferdigheter og grammatikkundervisning.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.