All write: Samarbeid om skriving i engelskopplæringen
Abstract
Denne artikkelen tar for seg elevers samarbeid om skriving i engelskfaget, innenfor rammen av et kurstilbud for svakt presterende elever på åttende, niende og tiende trinn. Læreren vektla skriveaktiviteter i disse kursene med referanse til Swain & Lapkin (1995) sin «output hypothesis», som går ut på at elever lærer best når de må produsere språk selv. Idéen til samarbeidsskriving fikk han fra forskning som peker på språklæringseffekten av at elever snakker sammen om språk («languaging») og blir klar over «hull» i egne språkferdigheter (Swain2006; Manchón 2011a). Skriving anses som spesielt egnet for «languaging»,ettersom skriftlig språk produseres langsommere enn muntlig, og fordi elevene kan forholde seg til et skriftlig produkt (Williams, 2012). Jeg var følgeforsker ved kursene.Undersøkelsen viser at elevene opplevde samarbeid om skriving som motiverende og lærerikt. De la stor arbeidsvilje for dagen, og de samarbeidet både om innhold, tekststruktur og språklige utfordringer. Bearbeiding av tekst på bakgrunn av lærerens tilbakemeldinger viste seg å være spesielt godt egnet for samarbeid. Overkommelige, meningsfylte og varierte oppgaver ser ut til å være en viktig forutsetning for at elevene skal trives med samarbeidsformen. Lærerens faglige og administrative dyktighet og evne til å motivere spiller også en avgjørende rolle.Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.