Spansk nivå III – nye læringsmuligheter og deltakelse i læringsrom i hverdag og fritid

  • Ane Christiansen Charlottenlund videregående skole
  • Berit Grønn Høgskolen i Østfold, avdeling ØSS

Abstract

Denne artikkelen presenterer resultatene fra en breddeundersøkelse fra 2015 og en oppfølgende dybdeundersøkelse fra 2016 blant til sammen 205 elever som har valgt spansk på høyeste nivå i grunnopplæringa. I en tid med økende globalisering og digitalisering møter dagens spanskelever målspråket i mange ulike situasjoner og i ulike læringsrom, noe som åpner for nye erfaringer med språk og språklæring. Vi søker å gi noen svar på hvilke læringsmuligheter elevene benytter seg av utenom skolen og hva slags betydning det spanske språket har i deres livskontekst. Vi fant at elevene i varierende, men utstrakt grad benytter seg av de økte læringsmulighetene, og at spansk oppleves som relevant i hverdag og fritid, men også med tanke på framtidig studie- og arbeidsliv. Gjennom en presentasjon av resultatene konkretiserer vi de forskjellige læringsrommene og tilstedeværelsen av spansk i elevenes liv, og kommer nærmere inn på deres egen vurdering av nytteverdien av de økte læringsmulighetene. Resultatene viser blant annet at de er bevisste og deltakende aktører i ulike typer læringsrom. Vi mener at en større bevissthet og kunnskap om de ulike læringsrommene elevene deltar i vil kunne gi et mer helhetlig perspektiv på språklæringsprosessen deres og dermed være med på gjøre spanskfaget ytterligere relevant.

Author Biographies

Ane Christiansen, Charlottenlund videregående skole
lektor med tilleggsutdanning (Ph.D i spansk språkvitenskap)
Berit Grønn, Høgskolen i Østfold, avdeling ØSS
høgskolelektor
Published
2017-03-05
Section
Main section