Ordinnlæringsstrategier i tysklærebøker
Abstract
Dette bidraget undersøker ordinnlæringsøvelser i to lærebøker i tysk som fremmedspråk på nivå 1 på videregående skole. Utgangspunktet for undersøkelsen er vektleggingen av kommunikasjon og språklæringsstrategier i Læreplan i fremmedspråk i LK06. Ordinnlæringsøvelsene blir kategorisert og analysert ut i fra hvilke læringsstrategier de representerer. Kategoriene som blir brukt er kognitive og metakognitive læringsstrategier med underkategorier. Bidraget konkluderer med at det er lite fokus på ordinnlæringsstrategier i lærebøkene som blir undersøkt. I oppgavene som eksplisitt handler om å lære nye ord blir eleven ofte bedt om å øve, repetere eller lære inn ordene før de skal tas i bruk i en skriftlig eller muntlig øvelse. Det blir imidlertid ikke presentert noen strategier for ordinnlæringen. Mangelen på oppgaver som representerer visualisering, assosiering og strukturering bekrefter dette inntrykket. En av lærebøkene inneholder en undersøkelse som skal hjelpe elevene å finne ut hvordan de liker å lære. Dette kunne ha vært fulgt opp i større grad når det gjelder ordinnlæring.
Denne teksten er en bearbeidet versjon av en undersøkelse som ble utført innenfor rammene av studiet PPU med fagdidaktikk i tysk ved Universitetet i Agder.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.