Interaksjonsmønstre i språkklasserommet
Hvordan tilrettelegge for læring og bruk av målspråk?
Abstract
I kommunikativ språkundervisning anses det som helt essensielt at elevene får praktisert målspråket muntlig i klasserommet gjennom alle deler og nivåer av språkopplæringen. Likevel viser studier fra norske klasserom at det er stor variasjon mellom ulike språkfag når det gjelder hvilke muligheter elever får for muntlig deltakelse på målspråket: Mens engelsk oftest er hovedspråket i engelskklasserom på ungdomstrinnet, er elevers muligheter for bruk av fransk i franskklasserommet svært begrenset (Vold, 2022). Samtidig er det store forskjeller innad i fagene mellom ulike klasserom. Denne artikkelen gjør noen dypdykk inn i et lite utvalg engelsk- og franskklasserom i norske ungdomsskoler og undersøker hvordan ulike interaksjonsmønstre tilrettelegger for muntlig elevdeltakelse. Dataene stammer fra videoopptak av 21 engelsktimer og 20 fransktimer på 9. og 10. trinn (elevalder 14-15 år) fra fem norske ungdomsskoler. Artikkelen diskuterer likheter og forskjeller mellom de ulike klasserom med tanke på hvor mye og hva slags målspråkbruk elevene produserer, samt hvordan lærere responderer på denne språkbruken i form av språklige korreksjoner eller andre typer tilbakemeldinger og oppfølgingskommentarer. Hensikten med studien er å belyse hvordan ulike språkbruks- og tilbakemeldingspraksiser gir ulike muligheter for læring, samt å inspirere til økt bevissthet om og økt fokus på læringsfremmende interaksjonspraksiser i språkundervisning.
Copyright (c) 2023 Eva Thue Vold
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.