Vg2-elevers kontakt med spansk i fritiden: «Det er morsommere å se serier når du skjønner litt spansk»
Abstract
Artikkelen presenterer funn og analyse av siste del av en tredelt undersøkelse om spanskelevers kontakt med spansk språk og spanskspråklig kultur i fritiden. Undersøkelsen ble gjennomført i tidsrommet 2015-18. Den siste delen fant sted skoleåret 2017-18 og bestod av kvalitative intervjuer av 24 elever som hadde spansk nivå II som fellesfag. Målet var å finne konkrete eksempler på hvordan spanskelever i en norsk skolekontekst går fram for å komme i kontakt med spansk utenom klasserommet. Med utgangspunkt i et sosiokulturelt perspektiv på læring, rettes oppmerksomheten spesielt mot hvordan den økte digitaliseringen av samfunnet har betydning for i hvilke situasjoner og kontekster elevene møter spansk og hvilke spanskspråklige kilder de har tilgang til og benytter seg av.
Intervjuene ble gjennomført i to omganger med fem måneders mellomrom. Resultatene fra første intervjurunde viste at elevene i stor grad, men ofte mer tilfeldig, er i kontakt med spansk i digitale omgivelser, og stort sett gjennom musikk, filmer og tv-serier produsert i USA. Vi fant også at de bevisst utnytter sine forkunnskaper i engelsk i møte med autentisk spansk. I andre intervjurunde utdypet elevene hvordan den angloamerikanske populærkulturen ofte fungerer som en døråpner for kontakt med spansk og spanskspråklig kultur.
Funnene våre viser at digitale verktøy, engelsk språk og kulturuttrykk fra USA synes å være viktige medierende redskaper for elevenes egen språkutvikling og eget spanskspråklig kulturkonsum.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.