’Un día normal en mi vida’ qué y cómo escribimos en la clase de español como lengua extranjera en Noruega
Abstract
Denne artikkelen tar for seg ulike aspekter ved utviklingen av skriftlige ferdigheter i spansk blant norske elever. Artikkelen starter med å beskrive fremmedspråkenes posisjon i norsk skole generelt og situasjonen for spansk spesielt. Videre presenteres de skriftlige tekstene som analyseres og metoden som anvendes. De skriftlige tekstene er autentiske elevtekster samlet inn som en del av korpuset TRAWL (Tracking Written Learner Language). Analysen besvarer to hovedspørsmål: Hva og hvordan skriver elevene i spansk? Analysen av hva elevene skriver, viser at det første året på videregående skole skriver elevene stort sett tekster som handler om elevenes umiddelbare nærhet og dagligliv, der de mest frekvente ordene er verb og pronomen i første person entall. Andre året på videregående forbereder elevene seg på eksamen, og fokus flyttes fra personlige beskrivelser til tema knyttet til den spansktalende verden. Språket blir mer komplekst med bruk av bindeordene que og porque blant de mest frekvente ordene. En analyse av bruk av verb i fortid viser videre at elevene er i ferd med å tilegne seg verb i ulike tider, selv om den foretrukne tiden er presens perfektum. Her er det behov for mer omfattende studier for å se i hvilken grad elevene har tilegnet seg riktig bruk av de ulike verbtidene.Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.