Hvordan kan digitale læringsressurser bidra til økt studentaktivitet i klasserommet?
Abstract
I denne artikkelen beskriver vi hvordan vi arbeidet med å utvikle digitale læringsressurser til et emne i spanskspråklig litteratur på universitetsnivå i prosjektet Litteratur på nett. Målet med de digitale læringsressursene var å gi studentene en støtte i arbeidet med å lese autentiske litterære tekster på spansk. For å kartlegge hvordan læringsressursene ble brukt, fulgte vi studentene tett igjennom spørreskjema, studentevalueringer og fokusgruppeintervjuer. Fordelen med å utvikle læringsressurser over tid og parallelt med at de ble brukt i faktisk undervisning, var at det var mulig å gjøre justeringer underveis. Det ga også rom for ideer til nye ressurser som supplerte de eksisterende ressursene.
Hovedelementet i de digitale læringsressursene er videodialogene, som er videoopptak av to faglærere som samtaler om de litterære tekstene på spansk. I videodialogene presenteres blant annet tekstenes story, som bidrar til at studentene forstår innholdet i tekstene bedre. En økt forståelse for innholdet i tekstene, skapte et behov for et konkret vokabular for å snakke om tekstene. Vi utviklet da en komponent vi har kalt for nøkkelord, som er et knippe sentrale ord i teksten som er nødvendig å kunne for å snakke om teksten og som gir innganger til dypere forståelse. Nøkkelordene fungerer også som knagger for å huske innholdet i teksten.
Arbeidet med å utvikle og implementere digitale læringsressurser i undervisningen har lært oss at det er viktig at læringsressursene blir en integrert del av læringsprosessen. Når de digitale læringsressursene inngår i et dialogisk forhold mellom lærere, studenter og ansikt-til-ansikt undervisning, bidrar de til økt studentaktivitet, som igjen skaper økt motivasjon og i siste instans bidrar til økt kvalitet i undervisningen.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.