"Litteratur på nett" Om utvikling av digitale læringsressurser til bruk i litteraturundervisning på spansk
Abstract
I denne artikkelen vil vi presentere de digitale læringsressursene vi har utviklet i forbindelse med prosjektet Litteratur på nett, der vi har utviklet en elektronisk lærebok i spanskspråklig litteratur til bruk i emnet Litteratur og kultur i Latin-Amerika og Spania. Først vil vi si litt om bakgrunnen for prosjektet, før vi presenterer de digitale ressursene og de erfaringene vi har gjort igjennom å bruke disse.
Den elektroniske læreboka består av ulike digitale ressurser, som er bygd opp rundt de litterære tekstene som inngår i emnets pensum. Hver novelle, roman eller dikt har derfor ett sett med digitale ressurser, der hovedkomponenten er en videodialog der faglærerne samtaler om den litterære teksten. Det er også laget videodialoger som handler om forfattere, litterære epoker, osv. For hver av novellene er det også laget vokabularlister, lydfiler, arbeidsoppgaver og lenker til ekstern informasjon, og målet har vært å hjelpe studentene i arbeidet med de litterære tekstene på det som er et fremmedspråk for de fleste, slik at de kunne forberede seg bedre til seminartimene på campus.
Selv om ressursene er utviklet for studenter på universitetsnivå, kan den elektroniske læreboka fungere som en modell som enkelt kan overføres og tilpasses andre fag og nivåer. Modellen består av en videodialog med oppfølgingsspørsmål, nøkkelord, diskusjonsspørsmål, refleksjonsspørsmål, oppsummering og forslag til videre arbeid.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.